Indické násobení
Krokování
Porozumění číslům vyjadřujícím změnu polohy nebo poloh. Vstup k číslům záporným, později k práci se znaménky. Písemné zaznamenání procesu.
video s ukázkou
video s ukázkou zápisu
Házení kostkou
Získávání zkušenosti s náhodnými jevy, porozumění zákonitostem v oblasti pravděpodobnosti, práce se statistickými soubory.
Autobus
video s ukázkou - učitelka
video s ukázkou - žákyně
Zvířátka dědy Lesoně
práce s veličinou zapsanou ikonicky (nikoliv číslem). Náročnější myšlenky při poznávání rovnic.
Časový harmonogram
HISTOGRAM NAŠÍ TŘÍDY
Přeměna tvarů
Opakované půlení
Biland
Pohádkové seznamování se s dvojkovou soustavou, jazykem, jejž používají počítače.Rodokmen
Relace a jejich skládání, propojené s úlohami o věku. Schopnost přesného vyjadřování.
Linky (Cyklotrasa, Autobusové linky)
Propojování algebraické a geometrické situace. Systematické prohledávání všech možností. Odhalování nových vztahů vyvozených ze vztahů známých.
Slovní úlohy
Schopnost modelovat slovní popis situace nebo procesu
dramatizací, simulovanou dramatizací, manipulací, obrázkem, grafem, tabulkou
nebo souborem číselných vztahů. Poznávání úloh s větším počtem řešení.
Schopnost podílet se na tvorbě slovních úloh. Získávání zkušeností s úlohami s
parametrem a s antisignálem.
Slovní
úlohy tří obtížností - vloženo 12/2013
Hra Sova
Propojení dvou oblastí – logického (kauzálního) myšlení a oblasti, z níž je galerie hledaných objektů (rovinná nebo prostorová geometrie, čísla, objekty běžného života).
Výstaviště
Orientace v prostředí, které vzájemně propojuje geometrii a číselnou řadu.
Bludiště
Prohlubování znalostí, které žák získal při řešení úloh rekreační matematiky. Rozvíjení schopnosti rozhodovat.
Tvary ze dřívek I
Poznávání rovinné geometrie manipulativní činností. Tvorba a přeměna tvarů podle daných podmínek. Získávání prvních zkušeností s obsahem, obvodem, jednoduchými zlomky a posloupnostmi.
Kolik je na obrázku trojúhelníků?
Dřívková geometrie ve třetí třídě
Přemýšlíme a přemýšlíme...
Parkety
Získávání zkušeností s analýzou a syntézou skupiny rovinných tvarů, z nichž některé mohou být obohaceny o číselné údaje.
Deska (geoboard)
Hlubší poznávání „malých“ mnohoúhelníků, hledání tvarů splňujících různé geometrické podmínky.
Nové geodesky - to se nám to bude pracovat!
Oblékáme krychli
JAK JSME NA TO ŠLI MY Z 2.B?
Jednoduše - skládali jsme, lepili, domlouvali se až .....byl střih na světě.
Využití životních zkušeností (zejména dívek) k poznávání pojmu síť krychle. Manipulativní propojování 2D a 3D geometrie.
video s ukázkouKrychlové stavby
Poznávání prostorové geometrie manipulativní činností. Tvorba a přeměna staveb podle daných podmínek. Zápis stavby i procesu jejího vytváření různými jazyky. Schopnost překládat z jednoho jazyka do druhého.
Přemýšlíme, stavíme a zjišťujeme počet stěn krychlí našich K STAVEB.
I paní učitelky se učily stavět kostičky
Barevné trojice
Rozvíjení řešitelských strategií aritmetických úloh obohacených o parametr barvy (od dramatizace k simulované dramatizaci).
Součtové trojúhelníky
Poznávání bohatšího souboru geometricky popsaných aritmetických vztahů. Rozvíjení schopnosti řešit soustavu dvou rovnic metodou pokus – omyl. Objevování zákonitostí jako cesty k urychlení řešení úlohy.
Hadi
Poznávání vazeb souborů čísel, která vystupují jak v roli vztahu, tak v roli operátora. Zobecňování konkrétních poznatků. Rozvíjení schopnosti řešit soustavu dvou rovnic metodou pokus – omyl.
Neposedové
Rozvíjení schopnosti rekonstruovat narušenou číselnou strukturu v prostředí běžných číselných vztahů, v prostředí součtových trojúhelníků nebo hadů.
Pavučiny
Prostředí hadů rozšířené o geometricky bohatší zápis doplněný navíc parametrem barvy. Poznávání vztahů číselných, které se v budoucnosti rozšíří na vztahy parametrické a později i na algebraické.
Násobilkové obdélníky
Procvičování násobilky v grafickém prostředí, jež v budoucnosti po rozšíření umožní odhalování vztahů mezi čtyřmi základními operacemi.
Obvod, obsah, povrch
Obvod určujeme pomocí dřívek a obsah pomocí dlaždic našeho plánku čtvercové sítě zahrady, parkoviště, hřiště apod.
Text je převzatý z příručky učitele pro 2. ročník, Fraus 2008, videa jsou z kanálu youtube od nakladatelství Fraus a text o zvířátkách dědy Lesoně je od Evy Bomerové ze stránek www.bomerova.cz.