Antistresák

Antistresák

Mladý badatel

Mladý badatel

Ozo

Ozo

Živá knihovna povolání

Živá knihovna povolání

Halloween

Halloween

Výtvarný projekt

Výtvarný projekt

Výtvarný projekt podzim

Výtvarný projekt podzim

  • Úvod
  • Školní projekty
  • NAPUSŤ a NEVYPUSŤ aneb Pečuj o svou duši 2021
  • ŘÍJEN - téma: STRES a ZVLÁDÁNÍ STRESU

 V měsíci říjnu jsme se v rámci projektu NAPUSŤ a NEVYPUSŤ aneb Pečuj o svou duši zaměřili na problematiku stresu a jeho zvládání. S našimi žáky 2. stupně jsme se prostřednictvím tematických workshopů seznamovali s tím, co to stres je a k čemu je dobrý, kdy už pro naše zdraví prospěšný není, jak se stres projevuje a jak na něj reaguje naše tělo a psychika. Zaměřili jsme se rovněž na to, jak se dá proti nadměrnému stresu bojovat, jaké strategie zvládání stresu můžeme využívat. Důraz jsme kladli zejména na sebereflexi žáků a jejich zmapování toho, co jim samotným při stresu pomáhá, jaké postupy se jim osvědčují, co je dokáže zklidnit a jak stresu předcházejí. Nedílnou součástí workshopu bylo také prožitkové učení, kdy jsme si vyzkoušeli a naučili se zklidňující techniku dýchání, která v náročných situacích dokáže zklidnit mysl i tělo a uvolnit od nadměrného napětí a úzkosti.


Dýchání = život. Umíme ale správně dýchat? Vědomé zaměření na dech a technika zklidňujícího dýchání nám pomáhá zbavit se napětí a stresu. Techniku dýchání si může vyzkoušet a trénovat každý z nás - a to kdekoliv a kdykoliv (např. doma, před spaním, při jízdě autobusem, před zkouškou, při čekání na lékaře, při pocitu napětí...). Nezdávejte to, pokud to nepůjde hned, všechno je to jen otázka cviku a tréninku, uvidíte, že zklidňující efekt na sebe nenechá dlouho čekat :-)

3 jednoduché kroky:

  1. Zastav se a pozoruj svůj dech. Buď vnímavý/á ke svému dechu. Zavři oči a chvilku jen tak pozoruj, jak se nadechuješ a vydechuješ.
  2. Hluboký nádech nosem do břicha, přes hrudník až do plného dechu. Pomalu si počítej.
  3. Poté pomalý výdech, nejprve od břicha (stlačujeme jej) do úplného výdechu. Výdech by měl být zhruba 2x delší než nádech. Vše zopakuj minimálně 3x.
Opakuj celý proces dýchání, dokud nepocítíš úlevu, zklidnění. Nevzdávej to, pokud se to nepodaří hned. Při pravidelném trénování si tělo i mysl na toto cvičení rychle zvykne a příště bude zklidněním reagovat rychleji. Tak pojďme na to! Nááááádech....


Další zajímavé materiály naleznete v souborech ke stažení (viz níže).


PRVNÍ VÝZVA MĚSÍCE JE ZA NÁMI!
V měsíci říjnu jsme si pro naše žáky a pedagogy 2. stupně připravili výzvu měsíce v podobě kvízu, který byl věnován otázkám na téma duševní zdraví. Těší nás, že se do této výzvy zapojili jak žáci, tak i naši pedagogové. Nejúspěšnější řešitelé získali drobnou odměnu s relaxační tematikou.
A co z odpovědí výzvy můžeme vyčíst? Dvě otázky z kvízu jsme graficky zpracovali. Můžete se tak podívat, jak na tyto otázky naši žáci a učitelé odpovídali.




Soubory ke stažení